Stepnote Crowdsourcing

Deltag aktivt i udviklingen af nye og bedre musik læringsmidler.
 

Indledning

Hvis du ikke allerede kender til Stepnote, så lad os kort fortælle lidt mere om os og hvorfor vi er til.

Vi har eksisteret siden 2005 og har hele vejen været drevet af en stor kærlighed til musik, til at spille musik og til at formidle vores passion videre ud i verden.

I starten var vi en online nodebutik, men i 2012 tog vi et vigtigt spadestik i vores udvikling som virksomhed og tog hul på at udgive ny dansk populærmusik på noder, herunder for navne som tv-2, Rasmus Seebach, Rasmus Walter, Carpark North, DR julekalender Tidsrejsen m.m. - på det seneste også lærebøger, også her med et særligt fokus på nyere dansk populærmusik.

Vores mission er og har hele tiden været at udbrede det at udøve musik til så mange som overhovedet muligt. Der er så mange positive effekter af at spille musik, både alene og ikke mindst sammen med andre. Det styrker sociale kompetencer i en helt særlig grad og skaber venskaber for livet. Det giver glæde ved at være til og til at mærke øjeblikket lige her og nu og på den måde skabe ro og balance i en mere og mere stressende verden - musik skaber åndehuller som intet andet er i stand til. 

I vores bestræbelser på at udbrede musikudøvelse til så mange som muligt har vi det seneste års tid sat et særligt fokus på at skabe læringsmaterialer til musikundervisningen i folkeskoler og musikskoler. Det har bl.a. resulteret i sammenspilsbogen (og konceptet) “Spil Smart” hvor 2’eren udkommer her i april 2015, samt i klarinet grundbogen “Klarinet-stafet” i 2 bind og klaver- og nodebog til DR’s Tidsrejsen med dertilhørende Youtube instruktioner fra arrangøren og komponisten, og meget mere er på vej. 
 
Vi har i den proces fået gode samarbejder op at stå med flere forfattere og komponister, hvoraf flere selv underviser i musikskoler og folkeskoler og det samarbejde har været helt uvurderligt i tilblivelsen af udgivelserne. 
 
Den form for samarbejde, hvor det er fagfolkene der i høj grad er med til at skabe vores udgivelser er utroligt givende, inspirerende og ikke mindst meget nødvendig for at materialerne møder de reelle behov og krav ude i virkeligheden - der ser og hører vi masser af eksempler på langt fra er tilfældet for alle udgivelser i den kategori. 

 

Deltag i crowdsourcing og få markant indflydelse på udviklingen af musiklæringsmidler

Førnævnte gode samarbejde har vi nu besluttet at skalere op og få inddraget endnu flere fagfolk og interessenter i ideudviklingen og tilblivelsen af fremtidige læringsmidler til musikundervisningen i folkeskoler og musikskoler. 
 
Det er alle Jer derude der arbejder med de unge i klasselokalerne og skal inspirere dem, undervise dem i at komme ind i musikken, blive grebet af den og få den ind under huden og dermed opleve hvor fantastisk det er at kunne tale musikkens sprog. 
 
Det er hér crowdsourcing kommer ind i billedet som et middel, samlingssted og laboratorium hvor alle der ønsker at påvirke udviklingen af, i det her tilfælde læringsmidler til musikundervisningen, kan samles, pitche ind med ideer, være med til at optimere og på den måde skubbe på i udviklingen af læringsmidler der virkelig gør en forskel og er den bedst mulige hjælp for undervisere og elever.
 
I Stepnote tror vi på at 100 hjerner(eller flere) er bedre end 1 i al slags udvikling. Derfor vil vi meget gerne have folk der til daglig arbejder med musikundervisning i folkeskole, musikskole, ungdomsskole o. lign. med på vognen, til at deltage i udviklingen af nye musik læringsmidler, samt til at optimere på de ideer vi i Stepnote sammen med vores forfattere og komponister, planlægger at udgive i fremtiden.

Det har du nu muligheden for at deltage i og det håber vi meget du vil gøre.

 

Sådan foregår en typisk crowdsourcing

 
Runde 1:
Du modtager en email med et åbent spørgsmål vedr. et konkret tema, produktidé eller lign. som du kan komme med input til.
 
Runde 2: 
Når vi har modtaget tilstrækkeligt med input sender vi en ny mail ud, denne gang med forkus på at vurdere de andres forslag og evt. arbejde videre med et af dem. 
 
Runde 3:
Her modtager du en email med besked om at gå ind og vurdere de forskellige forslag der er kommet ind.
 
Hvem kan deltage?
Musiklærere i folkeskoler, musikskoler, konservatorier, musikhøjskoler og lignende.
 
Vi glæder os til at invitere dig til den første crowdsourcing og til dine gode og relevante input.

Tilmeld dig her som Crowdsourcer her
 
Mange hilsner
Bo Lauenborg og David Nejrup