Trifolium, komponeret i 1947 for at spille med sin nye ven, fløjtenisten Geneviève Noufflard, står for Betsy Jolas, over 70 år senere, som et af de meget få stykker fra denne fjerne fortid, som hun stadig genkender på trods af sin fremtidige udvikling. Da Betsy Jolas mødte Geneviève Noufflard i New York, var hun på turné og holdt foredrag om den franske modstandsbevægelse, som hun havde tilsluttet sig under krigen. Men Betsy Jolas fandt hurtigt ud af hendes musikalske aktivitet, og da begge vendte tilbage til Paris kort efter, blev der straks arrangeret møder for at spille sammen. Efter meget arbejde « à deux » på Bach, Haydn og mange andre besluttede Betsy Jolas at skrive et særligt stykke til dem to. Geneviève Noufflard så værket vokse og foreslog derefter titlen Trifolium for at betegne dets næsten klassiske struktur i tre stærkt kontrasterende satser. To år senere, i 1949, blev der givet en koncertpremiere på Trifolium i New York af Samuel Baron, fløjte, og Robert Cornman, klaver.
| Instrument (fx guitar, sang m.m.) | Flųjte, Klaver Akkompagnement |
| Genrer (Fx Pop, Rock, Bųrn m.m.) | Post-1900 |
| Sideantal | 36 |
| Publisher/Producent | Alphonse Leduc |
| Bidragydere | Jolas, Betsy(Composer) 0(Composer) 0(Arranger) 0(Artist) |
| Sprog | Fransk |
| ISMN | 9790046309984 |