Hvad har Bachs “Juleoratorium” med Hercules at gøre? Mere end man måske umiddelbart skulle tro. I efteråret 1733, da den saksiske kronprins Friedrich Christians 11-års fødselsdag nærmede sig, komponerede Johann Sebastian Bach den verdslige kantate “Lasst uns sorgen, lasst uns wachen” (Lad os vogte ham, lad os beskytte ham), som han opførte på prinsens fødselsdag den 5. september sammen med Collegium Musicum i haven ved Zimmermanns kaffehus i Leipzig.
Librettoen af Picander fortæller den mytologiske historie om den unge Hercules, der, stillet over for valget mellem lyst og dyd, naturligvis vælger den “rigtige” vej. Det er allerede i åbningskoret tydeligt, at Hercules er tænkt som en allegori for den unge kronprins, og dette bliver endnu mere eksplicit i slutkoret.
De fleste af korene og arierne i kantaten er i dag velkendte gennem deres senere inkorporering i Bachs “Juleoratorium”, BWV 248. For eksempel bliver det festlige åbningskor “Lasst uns sorgen, lasst uns wachen” til åbningskoret “Fallt mit Danken, fallt mit Loben” (Falder med tak, falder med lovprisning) i Nytårskantaten. Selvom den musikalske virkning ændres på grund af det nye tematiske indhold, vil publikum uden tvivl opleve mange glædelige genopdagelser!
| Type (fx Instrumentskole o.lign.) | Vokal partitur |
| Niveau | Let øvet |
| Sideantal | 56 |
| Media (fx Bog, CD, DVD m.m.) | Noder |
| Publisher/Producent | Carus Verlag |
| Bidragydere | Sebastian Bach, Johann(Composer) Wolf, Uwe(Artist) |
| Sprog | Engelsk, Tysk |
| ISMN | 9790007330071 |