Opdag musikken med dit barn selvom du ikke har en tone i livet

Oprettet d.

Mange forældre afholder sig helt fra at introducere musik og sang for deres børn og det er meget ærgerligt, for det at spille og synge musik er beviseligt meget udviklende for alle børn, faktisk fra de er helt små. Derfor har vi i Stepnote lavet denne guide til hvordan de forældre der ikke rigtigt er kommet i gang endnu, kan få et kærligt og inspirerende skub til at komme i gang.
 
Meget ofte skyldes denne afholdelse fra at komme i gang med at lære børnene musik, at forældrene ikke selv mener de er musikalske og/eller at de ikke selv spiller på instrument eller synger og derfor heller ikke mener de er i stand til at introducere det at spille musik, for deres børn. 
 
Jeg hører ofte forældre udtale “Jeg har ikke en tone i livet” “jeg kan ikke spille på et instrument så hvordan skal jeg kunne lære mit barn det?” osv. Til det plejer jeg at sige, “jo, men du spiller da fodbold med ham, selvom du ikke selv spiller fodbold eller nogensinde har gået til det” eller “du laver da mad sammen med ham uden at være nogen ørn i et køkken” osv. 
 
Men, når det kommer til at introducere det at spille musik til børnene, så er det meget ofte et helt andet ballgame, det skræmmer mange forældre og det er meget ærgerligt, for børnene går glip af utroligt meget læring og oplevelser på den konto.
 
Hvis du kan genkende dig selv i ovenstående, så fat mod, for i Stepnote har vi besluttet os for at det skal være slut med den overbevisning, at du som forældre nærmest skal være udøvende musiker for at introducere det at spille musik for dit barn. Vi vil i hvert fald gøre vores til at det bliver nemmere og knap så skræmmende at komme i gang med at opdage musikken sammen med dit barn, hvem ved, måske du ovenikøbet selv kunne komme i gang med at spille musik, det er aldrig for sent.:-)

 

Hvorfor er det vigtigt at børn synger og spiller musik - hvad siger hjerneforskeren?

 
Lad os starte med nogle citater fra Danmarks førende forsker inden for hvordan musik påvirker hjernen og indlæringen, specielt hos børn, Kjeld Fredens.
 
“De mennesker, der ikke har musik i sig, dem skal man ikke tro på.”
Sådan citerer hjerneforsker Kjeld Fredens Shakespeare i Købmanden fra Venedig fra 1596. Han mener, at musikken er så værdifuld for menneskets udvikling, at Shakespeares ord stadigvæk er aktuelle.
 
“Musik er idræt for hjernen. Det er noget, vi har brug for i dag, i en verden, der forandrer sig hurtigere end den gjorde for 100 år siden.”
 
“Det videnskaben kan sige er, at stemmens tonefald kommunikerer mere information end de ord, vi siger. Musik er nøglen til kommunikation, fordi den indeholder de elementer, der giver os mulighed for at kommunikere, som tonehøjde, dybde, tempo, rytme, klang osv.
 
Ved at give børn musik tidligt i livet træner man hele stemmeorganet, og dermed evnen til at lytte, samt de sociale kompetencer. Jo før børn stimuleres med musik, jo bedre forudsætninger har de for at kommunikere og at lære i samspil med andre resten af livet.
 
Udover de musikalske elementer, er indre stilhed en anden vigtig ting, som musik kan give.
 
I dag er vi hele tiden på. Alle har jo mobiltelefoner i hånden. Mentalt får du ikke pause. I musikken lærer man at fokusere og dermed at sætte den indre snakken i stå, så der opstår en indre stilhed. Det er dér, vi kan vække den eftertanke, der kan fordøje verden.”
 
Ifølge Kjeld Fredens, er det vigtigt med musik i livet så tidligt som muligt. “Nyfødte børn vil nemlig hellere have, at vi synger for dem, end at vi taler til dem.”
 
Forklaringen er at finde i hjernen. Musikken begynder i højre hjernehalvdel, og netop højre hjernehalvdel bliver tidligst udviklet hos børn. Talesproget hører til i den venstre hjernehalvdel, som først udvikles senere.
 
Hos begynderen er det højre hjernehalvdel der lytter til musikkens tonesprog. Det tonesprog, der udvikles vil efterhånden inddrages i den sproglige udvikling. I den musikalske udvikling fra begynder til ekspert sker det, at højre hjernehalvdel først udvikles og efterhånden inddrages den venstre.
 
På den måde kan en scanning af en virkelig musikkyndigs hjerne vise, at mange dele af hjernen er aktive på samme tid. Der er ingen discipliner, der aktiverer større dele af hjernen end musik.
 
Man kan jo spørge sig selv, når nu vi ved, hvor stor effekt musik har, hvorfor i himlens navn har man så fjernet den fra skoleskemaet? Jeg tror, vi skal finde svaret på hos Shakespeare: Der er for mange tonedøve folk, der sætter dagsordenen for, hvad der er undervisning.”
 
Fra et interview i DR, kilde DR: 
Læs hele artiklen her

 

Hvorfor mener vi i Stepnote at det er vigtigt at komme i gang med at spille musik?

 
Det siger sig selv at vi i Stepnote finder det meget vigtigt at lære at spille musik, ellers havde vi ikke startet et musikforlag og en online nodebutik. Men udover de forskningsmæssige argumenter som vi citerede lidt fra tidligere, så har vi i Stepnote også selv nogle klare argumenter for hvorfor det er vigtigt at børn lærer at spille og synge musik, læs herunder:

At lære at spille musik er som at lære et nyt sprog, en helt ny verden åbner sig og det er i øvrigt en del lettere end at lære sprog da vi alle har musikken i os - rytmer og melodier kan alle gengive med krop og mund, så der er ikke noget hokus pokus i at lære at spille musik, det er for alle mennesker, også dem der er overbevist om at de er tonedøve.

At spille musik behøver ikke at have noget højere mål i sig selv, det er ikke alle der behøver blive popstjerne eller forsøge sig i x factor, det er jo heller ikke alle der bliver professionelle fodboldspillere. Bare det i at gå ind i musikken for sig selv eller sammen med andre kan ikke sammenlignes med noget andet, det er helt unikt og noget alle burde have i deres liv og det behøves som sagt ikke at føre til noget konkret.

Når barnet fx lærer sammenspil med andre børn, så får barnet uvurderlige sociale kompetencer med sig for resten af livet, kompetencer som fx hensyn til andre, lytte til andre, give andre plads til at udfolde sig, skabe noget sammen med andre, innoverer i samspil med andre og mange andre gode sociale kompetencer. 

At kunne spille på et instrument eller bruge sin stemme som instrument giver en meget klar oplevelse af mestring og det styrker selvtilliden. Det at kunne mestre instumentet og udtrykke sig gennem musikken giver børn og voksne en vigtig og god fornemmelse af nu'et, af øjeblikket, noget det er knapt på i hverdagens travlhed. I Stepnote tror vi på at det at spille musik bl.a. er et unikt og effektivt redskab til at skabe ro og balance i krop og sind.


 

Guide til at komme i gang med at opdage musikken med dit barn:

 
Syng med dit barn
Noget af det nemmeste du kan gøre er at komme i gang med at synge sammen med dit barn. Det koster ingenting og dit barn er totalt ligeglad med hvor godt du synger, så det er bare med at komme i gang. Hvis du vægrer dig meget ved at høre din egen stemme kan du evt. spille nogle nemme og kendte børnesange på anlægget - alle har jo Spotify i dag. Når du spiller musikken på anlægget kan du synge ind over musikken, så høres din stemme ikke helt så meget og det kan føles lidt bedre for dig.


Udvid med grydeskabet 

Når I er kommet i gang med at synge sange kan du begynde at tilføje diverse improviserede instrumenter, som fx grydelåg, to spiseskeer der kan slås mod hinanden, gamle syltetøjsglas osv. Det vigtige her er ikke hvordan det lyder, det må gerne larme og lyde forfærdeligt :-) Det vigtige er at forsøge at ramme rytmen i sangen og det er børn helt eminente til, det kommer ofte helt intuitivt.
 
Hvis du har nogle gamle instrumenter, så tag endelig dem med. Det er ligemeget hvilke det er og om de stemmer, bare klimt løs på dem og lav en masse god larm, det er alfa omega ikke at putte form og restriktioner nedover.


Lær de sange dit barn kender

Følg med i hvad dit barn synger i vuggestuen, børnehaven og skolen. Lad barnet synge sangene for dig, prøv at lær dem og syng med, gå med ind i barnets musikalske verden, slip din musikalske blufærdighed :-)


Klap med dit barn

At klappe er godt fordi det er meget simpelt, alle kan gøre det, det laver lyd og du kan lave en rytme med kroppen.
Her er to idéer til klappelege:
- Klap til musik i hører eller synger. Synes du det er svært, så lav en simpel rytme og/eller klap mens du tæller rytmen: 1-2-3-4. 
- Find på små rytmer i klapper sammen, eller som du klapper og barnet gentager. Det behøver ikke være en decideret rytme. Det kan sagtens være at du klapper to gange - dit barn klapper to gange, osv. 
  

Dans/bevæg dig til musikken 

Når du bevæger dig til musik kan du ikke lade være med at lytte og forholde dig til musikken. Prøv at sætte dit barns yndlingsmusik på og bevæg jer til musikken. Her et par eksempler på hvad i kan gøre: Er dansen kraftigt, så dans vildt. Er der meget rytme så prøv at “tramp” til rytmerne, prøv at illustrer det der sker i musikken med kroppen, er det fx glad musik eller sørgelig musik. Er der en stille passage, osv.   
Føler du dig ikke komfortable med at danse så tænk det mere som at du bevæger dig til dansen.


Leg dirigenter 

Leg den leg hvor du er dirigent og dit barn synger, spiller på gryder, eller andet. Aftal hvilke bevægelse der betyder høje lyde, dybe lyde, kraftigt, svagt, hurtgit og langsomt. 
Nu dirigerer du og dit barn spiller/eller synger en lille koncert. 
Hvis ikke umiddelbart kan en sang, så kan klap eller bare lyde også være godt. 
 


Gode bøger til at komme i gang med


Herunder har vi samlet nogle publikationer som ikke kræver noget som helst forkundskab fra hverken forældre eller barn. 

Hvis dit barn evt. skal til at starte i musikskole, finder du samtlige lærebøger og instrumentskoler der benyttes i musikskolerne her


Klaverleg - for børn, forældre og bedsteforældre

Har du et klaver eller et keyboard så er den her bog ganske enkelt genial. VI har testet den på vores egne og andres børn (og voksne :-) ) og den er uden tvivl den absolut bedste begynder klaverbog på markedet. Konceptet er at alle toner på klaveret er angivet med ikoner, som "citron = C", " Dinosaur= D" osv. både i bogen i på det medfølgende diagram lige til at sætte på klaveret eller keyboardet. 

Kvaliteten af keyboard eller klaver er komplet ligegyldigt for at komme i gang med at spille og dit barn (og du selv) vil meget hurtigt opleve at kunne spille musikken.

OBS. der er også lige kommet en opfølger bog for de som gerne vil igang med 2 hænder på klaveret.

Læs meget mere om klaverleg her

 



Musik på en prik

De fleste af os er ikke musikalske genier, men det behøver man heldigvis heller ikke være for at have glæde af musik.
Musik på en prik er lavet til ære for børns musikglæde og tilbyder en metode, der giver barnet mulighed for selvstændigt eller med lidt hjælp at få et første indblik i tonernes verden.

Hvis barnet kan få fingre i et klaver, keyboard eller xylofon, vil det med Musik på en prik kunne opnå to ting:
– Lære at spille melodier, som det kender på en nem måde
– Undgå at drive andre til vanvid ved bare at hamre i tangenterne, men i stedet faktisk spille musik.

Læs mere om Musik på en prik her


Alberte synger med de små + CD (10 årsjubilæumsudgave)

En helt eminent god børnesangbog med 150 kendte børnesange i, ovenikøbet med CD med 20 af de bedste sunget og spillet af Alberte.
Den absolut mest populære børnesangbog i nyere dansk historie.

Læs mere om Alberte synger med de små her

 












Fagtesange for de yngste

Fagtesange for de yngste er en flot billedbog med fagtesange. Fagtesange er sange, man synger, samtidig med at man bogstavelig talt giver den hele armen med fingre, arme, ben eller hele kroppen. Fagtesange stimulerer børnene billedmæssigt, sprogligt og kropsligt og kan ´synges´ af børn, der endnu ikke mestrer sproget.


Læs mere om Fagtesange for de yngste her







Se flere børnesangbøger her

Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar